کاوه راد

وکیل پایه یک دادگستری

عضو کانون وکلای دادگستری مرکز

مشاور حقوقی

کاوه راد

وکیل پایه یک دادگستری

عضو کانون وکلای دادگستری مرکز

مشاور حقوقی

پست وبلاگ

آثار حقوقی خیانت در ازدواج

۱۳۹۹-۱۲-۰۴ وبلاگ

نویسنده: کاوه راد

یکم.
خیانت در ازدواج، در حقوق ایران ناظر بر دو رفتار مجرمانه است:
الف. رابطه نامشروع
ب. رابطه جنسی خارج از ازدواج

دوم.
رابطه نامشروع در متن قانون مجازات به درستی تعریف نشده است. مسلم آن است که در نظر قانونگذار صرف مکالمه تلفنی، رد و بدل کردن پیام و حتی تنها بودن در یک مکان اعم از عمومی (مثل کافه یا رستوران) یا خصوصی(خودرو) رابطه نامشروع محسوب نمی شود. نظریه های مشورتی قوه قضائیه نیز عموماً حاکی از آن است که منظور از ارتباط نامشروع در قانون مجازات، نوعی رابطه جنسی ناقص مثل بوسیدن و یا لمس کردن است و صرف گفتگو بین طرفین را نمی توان ارتباط نامشروع دانست؛ مگر آن که محتوای این گفتگوها حاکی از روابط عاشقانه یا جنسی باشد.

سوم.
اثبات خیانت در ازدواج، به دلیل دشوار بودن تهیه دلایل مورد پذیرش دادگاه، ساده نیست. مستندات اینترنتی مثل سابقه گفتگوها، پرینت پیامکها، عکس و یا فیلم دوربینهای مداربسته می‌تواند در دادگاه به عنوان دلیل، مورد پذیرش قاضی قرار گیرد. دادگاه مدارک را به پلیس فتا و یا کارشناسان فنی خود می‌سپارد تا روند مستندسازی قضایی صورت گیرد. در صورت اثبات اصالت مدارک، می توان از آنها برای اثبات خیانت در ازدواج استفاده کرد.

چهارم.
اثبات خیانت زن در ازدواج، هیچ تاثیری بر مهریه و حقوق مالی او نخواهد داشت. بنابراین حتی در فرضی که مرد بتواند ثابت کند همسر او رابطه خارج از تعهد ازدواج ( اعم از رابطه نامشروع یا رابطه جنسی) داشته است، از پرداخت مهریه معاف نخواهد شد. در صورت اثبات جرم علیه زن، او بسته به نوع جرم ارتکابی به مجازاتهای مقرر در قانون مجازات محکوم خواهد شد اما این محکومیت در مهریه او موثر نیست.

پنجم.
در صورتی که زن حق طلاق نداشته باشد، اثبات خیانت شوهر و صدور حکم قطعی علیه او، می تواند مصداق بند ششم شروط ضمن عقد مندرج در قباله های چاپی ازدواج  باشد. در این شرط بیان شده است که محکومیت شوهر به جرایم خلاف شئون خانوادگی برای زن، اختیار طلاق به همراه می‌آورد. بنابراین صرف ادعای خیانت، برای ایجاد حق طلاق کافی نیست و این ادعا ابتدا باید در دادگاه بررسی شود. در صورت اثبات ادعای زن و صدور حکم علیه زوج، زن می‌تواند برای دریافت اجازه طلاق به دادگاه مراجعه کند.

نکته مهم: اگر فرزند مشترک دارید، اثبات خیانت در ازدواج در دادگاه، می‌تواند از عوامل موثر در دریافت حضانت طفل از باب عدم صلاحیت اخلاقی طرف مقابل باشد.

اشتراک‌گذاری
برچسب‌ها:
دیدگاه شما