کاوه راد

وکیل پایه یک دادگستری

عضو کانون وکلای دادگستری مرکز

مشاور حقوقی

کاوه راد

وکیل پایه یک دادگستری

عضو کانون وکلای دادگستری مرکز

مشاور حقوقی

پست وبلاگ

پنج نکته در مورد افزایش دیه در ماه‌های حرام

۱۳۹۹-۱۲-۰۴ وبلاگ

نویسنده: کاوه راد

یکم.
یکی از باورهای عمومی در جامعه ما آن است که دیه افراد در ماه‌های حرام، به دو برابر نرخ دیه عادی افزایش می‌یابد. متاسفانه برخی شرکتهای بیمه نیز بر اساس همین باور اشتباه، شهروندان را به افزایش بیش از حد ضرورتِ سقف تعهدات بیمه خود مجبور می‌کنند.
بر اساس قانون مجازات اسلامی، ماه‌های حرام عبارتند از : ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم (که پشت‌سر هم هستند) و رجب.

دوم.
آن چه که به دو برابر شدنِ دیه نزد عموم شهرت دارد را قانون « تغلیظ دیه» یعنی شدید شدن آن نامیده است. تشدید دیه به معنای دو برابر شدن آن نیست؛ بلکه معادل «یک سوم» به مقدار دیه اضافه می‌شود.

سوم.
تشدید دیه تنها مربوط به قتل است.خواه عمدی یا غیر عمدی و شامل صدماتی که به مرگ منجر نمی‌شوند نخواهد شد؛ بنابراین اگر تصادف یا حادثه در یکی از ماه های حرام تنها منجر به آسیب جسمی شود، دیه افزایش پیدا نخواهد کرد و همان دیه‌ی معمول، محاسبه می‌شود.

چهارم.
در مورد فوت نیز شرط تشدید دیه آن است که هم حادثه و هم فوت هر دو در ماه حرام اتفاق بیفتد. بنابراین اگر کسی در اثر سانحه تصادف در ماه حرام مصدوم شود اما چند ماه بعد، در ماه غیر حرام فوت کند، دیه‌ی او افزایش پیدا نخواهد کرد.

پنجم.
در تشدید دیه، تفاوتی میان مرد و زن و مسلمان و غیر مسلمان وجود ندارد و افزایش دیه برای همه‌ی این افراد در نظر گرفته می‌شود.

اشتراک‌گذاری
برچسب‌ها:
دیدگاه شما