کاوه راد

وکیل پایه یک دادگستری

عضو کانون وکلای دادگستری مرکز

مشاور حقوقی

کاوه راد

وکیل پایه یک دادگستری

عضو کانون وکلای دادگستری مرکز

مشاور حقوقی

پست وبلاگ

۴ نکته درباره شروط ضمن عقد ازدواج

۱۳۹۹-۱۱-۲۵ وبلاگ

نویسنده: کاوه راد

یک.
شروط ضمن عقد را در هر زمانی پس از وقوع عقد، می‌توان تنظیم کرد.‌ بنابراین تا زمانی که عقد نکاح صورت نگرفته است امکان تنظیم‌ شروط وجود ندارد. قوه قضاییه اخیراً بخشنامه‌ای صادر کرده تا شروط ثبت‌شده در قباله‌های ازدواج در دادگاه‌ها نیز قدرت اجرایی داشته باشند، اما رویه دادگاه‌های خانواده همچنان آن است که شروط ضمن عقد را تنها در قالبِ سند رسمی صادره از دفاتر اسناد رسمی می‌پذیرند.
بنابراین تا اطلاع ثانوی، شروط ضمن عقد را “حتماً” در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنید.

دو.
بر اساس قانون مدنی، می‌توان هر شرطی را که برخلاف قانون یا اخلاق اجتماعی نباشد به عنوان شروط ضمن عقد قرار داد. پس شرط‌هایی مانند سلب حق طلاق از مرد، بچه‌دار نشدن، عدم‌معاشرت با اقوام زوجین، نداشتن‌ رابطه جنسی و امثال آن‌را نمی‌توان به عنوان شروط ضمن عقد تعیین کرد.

سه.
با مقررات و بخشنامه‌های جدید، مهریه کارکرد سابق خود را از دست داده است. حکم جلب برای مهریه تقریباً به صورت کامل برداشته شده  و اقساط پرداخت مهریه در شرایط معمول، طولانی و ناچیز است.
بنابراین منطقی است به جای تعیین مهریه‌های سنگین که هیچ تضمینی برای ایجاد برابری نسبی در ازدواج نیست، از شروط ضمن عقد استفاده کنید.

چهار.
مهمترین شروط ضمن عقد ازدواج عبارتند از:
حق تحصیل:
زوج، زوجه را در ادامه تحصیل تا هر مرحله که زوجه لازم بداند و در هر کجا که شرایط ایجاب نماید مخیر می‌سازد.
حق اشتغال:
زوج، زوجه را در اشتغال به هر شغلی که مایل باشد، در هر کجا که شرایط ایجاب نماید مخیر می‌کند.
حق خروج از کشور:
زوج به زوجه، وکالت بلاعزل می‌دهد که با همه اختیارات قانونی بدون نیاز به اجازه شفاهی یا کتبی مجدد شوهر، از کشور خارج شود. تعیین مدت، مقصد و شرایط مربوط به مسافرت به خارج از کشور به صلاحدید خود زن است.
شرط تقسیم اموال:
زوجین متعهد می‌شوند هنگام جدایی اعم از آن که به درخواست مرد باشد یا به درخواست زن یا با توافق مشترک، نیمی از دارایی خود را اعم از منقول و غیرمنقول که طی مدت ازدواج به دست آورده‌اند به طرف مقابل منتقل نماید.
شرط وکالت در طلاق (حق طلاق):
زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر می‌دهد تا زوجه در هر زمان و تحت هر شرایطی از جانب زوج اقدام به مطلقه نمودن خود از قید زوجیت زوج به هر قسم طلاق ، اعم از بائن و رجعی و خلع یا مبارات‌، به هر طریق اعم از بذل یا اخذ مهریه نماید.
شرط انتخاب محل سکونت مشترک:
زوجین‌ توافق می‌نمایند که انتخاب محل سکونت مشترک، با توافق طرفین صورت پذیرد.

اشتراک‌گذاری
برچسب‌ها: