کاوه راد

وکیل پایه یک دادگستری

عضو کانون وکلای دادگستری مرکز

مشاور حقوقی

کاوه راد

وکیل پایه یک دادگستری

عضو کانون وکلای دادگستری مرکز

مشاور حقوقی

پست وبلاگ

مراحل مستندسازی اسکرین‌شات در پلیس فتا

۱۳۹۹-۱۱-۲۸ وبلاگ

نویسنده: کاوه راد

یکم.
یکی از مراحل اصلی در اثبات اتهام انتشار عکس‌های خصوصی و یا تهدید در اینترنت، مرحله مستندسازی توسط پلیس فتا است. چالش اصلی آن است که مرتکبان معمولاٌ به فاصله کوتاهی بعد از تهدید یا انتشار عکس‌ها، اقدام به پاک کردن متن چت‌ها یا اکانت خود می‌کنند. در این شرایط حتی در صورتی که از متن‌ها اسکرین‌شات گرفته باشید باز هم با از بین رفتن گفتگوها و یا پاک کردن اکانت( دیلیت اکانت) امکان مستندسازی برای پلیس فتا بسیار دشوار خواهد شد. به خصوص آن که چهار شبکه اجتماعی پرکاربرد ایرانیان (تلگرام، واتس آپ، اینستاگرام و توئیتر) فاقد سرور در ایران هستند و امکان استعلام و استخراج اطلاعات از سرورهای آنها امکانپذیر نیست.

دوم.
راه حل چیست؟

در صورتی که گفتگو، تهدید یا انتشار عکس ها در تلگرام، توئیتر، اینستاگرام یا واتس آپ رخ داده است، بلافاصله بعد از مشاهده، اینترنت خود را قطع کنید و تا قبل از مراجعه به پلیس، تحت هیچ عنوان حتی برای یک لحظه آن را مجدداٌ به اینترنت متصل نکنید. از گفتگوها اسکرین شات بگیرید و پرینت آن ها را در دو نسخه با خود به پلیس فتا ببرید. از افسر پرونده تقاضا کنید فرم‌های مستندسازی را آماده کند.

سوم.
در حضور افسر پلیس، همچنان بدون اتصال به اینترنت، متن گفتگوها و اسکرین‌شات‌ها را با هم تطابق دهید. در صورتی که حجم گفتگوها زیاد است، بخش‌هایی را که می‌خواهید مورد توجه مراجع قضایی قرار گیرد از پیش با هایلایت مشخص کنید.
پس از تائید انطباق چت‌ها با اسکرین‌شات‌ها، با موافقت افسر پرونده، همانجا به اینترنت وصل شوید تا در صورتی که مرتکب، اکانت خود و یا متن گفتگوها را پاک کرده باشد، در متن صورت‌جلسه به این موضوع اشاره شود.

چهارم.
در صورتی که تهدید یا توهین یا انتشار اسرار خصوصی از طریق پیام‌رسان‌های داخلی یا پیامک یکی اپراتورهای داخلی رخ داده باشد، از پلیس فتا بخواهید در متن صورت‌جلسه از مراجع قضایی بخواهد پرینت گفتگوهای مربوط از اپراتور استعلام شود. متن کلیه پیامک‌های خطوط داخلی برای مدتی طولانی در سرورهای اپراتورهای نگهداری و با دستور قضایی قابل پرینت است.

اشتراک‌گذاری
برچسب‌ها:
دیدگاه شما